חוות דעת מומחה לבית משפט

עבודה כמומחה בית משפט

ההליך המשפטי הינו הליך סבוך הדורש חוות דעת שונות

ברוב המקרים, הליכים משפטיים בבתי הדין הינם הליכים ארוכים אשר כרוכים בהם יותר מכמה עדויות של הנאשם והתובע. חלק משמעותי בהליכים אלו הן חוות דעת מקצועיות. חוות הדעת לבתי המשפט מתקבלות ממומחים בתחום הנידון. חוות דעת מומחה לבית משפט לרוב תתקבל מאדם המומחה במקצועו (רופא, רואה חשבון, משפטן, כלכלן, מהנדס, או בעלי מקצוע מתחומים שונים). מומחה יכול לספק חוות דעת לטובת ההגנה או התביעה, או להיות ממונה למתן חוות דעת על ידי בית המשפט. בכל אחד מהמקרים, על המומחה להיות אובייקטיבי ונטול אינטרסים אישיים בנוגע לאחד מהצדדים במשפט או בנוגע לנושא המשפט עצמו.

מהן הדרישות למומחה בית משפט?

ישנן מספר דרישות אשר רופא צריך לעמוד בהן על מנת לשמש כמומחה בית משפט:
• הימנעות מניגוד עניינים ואי-תלות – מאחר ומערכת המשפט דוגלת בצדק, אסור למומחה המספק חוות דעת מומחה לבית משפט להיות בעל עניינים בנושא המשפט, ואסור לו להיות בעל קשר אישי או עסקי לאחד מהצדדים במשפט. כמו כן, אסור למומחה הממונה על ידי בית המשפט ליצור קשר עם אף אחד מהצדדים בתביעה שלא במסגרת הדיונים בבית המשפט. מומחה אשר חושש מניגוד עניינים חייב לדווח על כך לשופט שמינה אותו לתפקיד.
• רמת המומחיות – על מנת לתת חוות דעת משפטית, על הרופא להיות רופא מומחה בעל תת התמחות רלוונטית לנושא הדיון. במידה ותת ההתמחות אינה מתאימה לנושא הדיון או התביעה, חוות הדעת אינה מספיק מקצועית ולא תוכל להועיל לתהליך המשפטי בצורה מספקת או אמינה דיה. למשל, אורתופד המומחה בכף יד אינו יכול לחוות דעה על תאונה שגרמה לחבלה בגב, מאחר ותת ההתמחות שלו אינה רלוונטית, במקרה כזה יש צורך בחוות דעת רפואית שנכתבה על ידי אורתופד המומחה בגב.
• ניסיון בתחום המשפטי – בכדי לכתוב חוות דעת מומחה לבית משפט יש צורך בניסיון קודם בהופעה בבית המשפט וניסיון בכתיבת חוות דעת לצרכים משפטיים. חשוב להבין כי גם ידע נרחב ומקיף של התחום הרפואי לא תמיד מספיק דיו בכדי להעיד כמומחה במשפט או בכדי לספק חוות דעת רפואית לבית המשפט. לצורך כך יש צורך בניסיון והיכרות עם העולם המשפטי, ויכולת להסביר ולבאר את המידע הרפואי לאלו שאינם בקיאים בתחום הרפואי בכדי שהשיפוט יהיה שיפוט הוגן. חוסר ניסיון בתחום הזה יוכל להוביל לחוות דעת שלא תובן כראוי ובכך גם למשפט לא הוגן.

חוות דעת מומחה לבית משפט

למומחה בבית משפט יש אחריות גדולה

חוות דעת מומחה לבית משפט היא פיסת מידע שיכולה לשנות את הדיון על פיו. בכדי להבטיח כי חוות הדעת המוגשות לבית המשפט הן ברמה הבוהה ביותר, יש לבחור את המומחה בקפידה. עבודת המומחה היא עבודה המצריכה אחריות רבה, אמינות גבוהה, והמון יושרה. אדם אשר אינו עונה על הקריטריונים הללו, לא יוכל לשמש כמומחה בבית משפט. חשוב לזכור שחוות דעת מומחה יכולה להשפיע רבות על גורלו וגזר דינו של אדם, ומכאן נגזרת גם האחריות הרבה.

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן