חרדה חברתית

כיצד חרדה חברתית משפיעה על מציאת עבודה?

תהליך מציאת עבודה מתאפיין מטבעו בשורה ארוכה של קשיים ואתגרים. מי שסובל מחרדה חברתית נדרש להתמודד עם בעיות מן הסוג הזה בעוצמה גבוהה יותר, מה שעלול להרחיק אותו מהמטרה. בנוסף, החרדה משפיעה על מציאת עבודה במגוון רחב של מובנים.

מהי חרדה חברתית?

פוביה חברתית, או בעברית "חרדה חברתית", היא תופעה מוכרת למדע ולפסיכולוגיה. החרדה עלולה להתעורר בגלל שורה ארוכה של סיבות וללוות גברים ונשים מילדות. עוצמת החרדה לא קשורה לגיל, מין או זהות והיא קיימת בכל רחבי העולם. כיום יש דרכים להתמודד עם חרדות מן הסוג הזה, אך חשוב קודם כל להבין על מה וכיצד הן משפיעות.

אחד המקומות שבהם ניתן לראות בצורה הברורה ביותר את ההשפעה של חרדה חברתית הוא התחום של מציאת עבודה. כפי שיודע כל מי שחיפש אי פעם עבודה חדשה, מדובר בתהליך ארוך ומאתגר. כל סירוב לעבודה מסוימת פוגע בתחושת הביטחון, מה גם שהדרך להגשת המועמדות רצופת מהמורות ואתגרים. הפגיעה בתחושת הביטחון העצמי מתחדדת אצל מי שסובל מחרדה חברתית והיא עלולה לגרום לרגרסיה ונזקים בלתי הפיכים. בנוסף, החרדה עצמה באה לידי ביטוי במובנים שונים.

חרדה חברתית

המובנים שבהם ניתן לזהות פוביה חברתית

הנה כמה השפעות ברורות של חרדה חברתית על תהליך מציאת עבודה:

א. הימנעות מראיונות עבודה – ההשפעה החמורה ביותר היא אצל אנשים שנמנעים לגמרי מראיונות עבודה בגלל שהם חוששים להיות בחברה. הימנעות מראיון עבודה פוגעת בצורה אנושה בסיכויי הקבלה לעבודה ועלולה להוריד לטמיון שנים רבות של מאמץ, צבירת ניסיון וכן הלאה. במילים אחרות, מי שנמנע להגיע מלכתחילה לראיון עבודה לא יכול לצפות שיקבלו אותו למשרה מסוימת.

ב. פחד ממבחני הערכה – אנשים שסובלים מפוביה חברתית מסכימים לעיתים לנסות להתגבר עליה כדי למצוא עבודה, אך לא תמיד הם יודעים מה מצפה להם. כאן למשל אפשר להביא כדוגמא את הפחד ממבחני הערכה משותפים שמערער את תחושת הביטחון שלהם. מבחני הערכה מתנהלים עם עוד אנשים ובקבוצות קטנות וגדולות, מאפיין שמחדד את החרדה וגורם לה לפגוע בביצועים ובציונים.

ג. יחסים אישיים בתקופת חפיפה – רוב מקומות העבודה דורשים תקופת חפיפה מסוימת לפני שהם חותמים על חוזה העסקה מול עובד חדש. בתקופת החפיפה הזו נדרשת אינטראקציה עם אנשים אחרים, אפילו אם העבודה עצמה לא כרוכה בכך. הבעיה היא שמי שסובל מחרדה חברתית לא יפתח קשרים אישיים בתקופת החפיפה ולכן יפגע לעצמו בסיכויי הקבלה.

מה הפתרון לחרדה חברתית?

אנשים עם פוביה חברתית צריכים קודם כל להבין שלא מדובר בגזירה משמיים. עליהם לזכור שיש המון אנשים שסובלים מדרגות חומרה שונות של חרדה ואצל כל אחד מהם זה בא לידי ביטוי בדרכים אחרות. הדבר החשוב הוא לא לתת להפרעה לפגוע בתהליך מציאת העבודה ולא להישאב למקום של דיכאון, חוסר חשק או עצבים. גם מי שסובל כבר הרבה שנים מחרדות כאלה יכול להתגבר עליהן כל עוד הוא מבצע את הפעולות הנכונות.

אפשר למשל להגיע לראיון עבודה עם אנשים אחרים וקרובים כמו חברים, בני משפחה או בני זוג. ברוב המקרים מספקים אנשים כאלה תחושת ביטחון מסוימת למי שסובל מפוביה חברתית, בעיקר אם מדובר בראיון ראשון בסביבה מוגנת. במקביל, ניתן מלכתחילה להגיש את קורות החיים למקומות עבודה שבהם אין דרישה לפעילות בחברה. אפשר גם לבקש המלצות על משרות מסוימות ולערב אנשי מקצוע. המעורבות של אנשי המקצוע חיונית להתמודדות עם החרדה ולרוב היא מלווה בתוצאות טובות מאוד.

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן